The real land of smiles - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Monique en Milou - WaarBenJij.nu The real land of smiles - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Monique en Milou - WaarBenJij.nu

The real land of smiles

Door: Milou en Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique en Milou

10 Januari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanuit Koa san road vertrokken we richting Cambodja. Deze reis bleek niet zo eenvoudig als ons voorgespiegeld werd. 5,5 uur langere reistijd, 150 baht meer voor het visum en te weinig bussen om alle toeristen veilig in Cambodja te krijgen waren slechts enige voorbeelden van onze 'goed georganiseerde grensovergang'.

Eindelijk in Siem Reap aangekomen nog wachten op onze bagage, die zat namelijk in een andere bus. Het guesthouse met zwembadje was erg mooi en de mensen heel aardig. Snel slapen om de volgende dag het beroemde Angkor Wat te bezoeken.Dit complex bestaat uit 400km2 tempels, onder andere degene waar Tombraider is opgenomen. Indrukwekkend hoe groot deze tempels zijn en minstens zo indrukwekkend hoeveel Koreanen, Fransen en andere asociale toeristen ze trekken ;) De hele dag hadden we een tuk tuk-driver van het hotel tot onze beschikking, die ons na iedere tempel weer opwachtte. Na de eerste dag tempelen lekker afkoelen in ons zwembadje, ongekende luxe! Tweede dag tempels om half 5 begonnen met de sunrise boven de Angkor Wat tempel, wederom ongekende drukte en de grenzen van het fatsoen werden verlegd om het perfecte plaatje te kunnen scoren. 's middags de overige tempels in het centrale deel bekeken en 's avonds hebben we de barstreet verkend. De derde en laatste dag tempels hebben we het wat verder buiten het cetrum gezocht en zijn we met de tuk tuk vertrokken richting een mooie tempel bantay srei en hebben we een wandeling langs een rivier met mooie 'carvings' gemaakt. Na de sunrise wilde we natuurlijk ook een sunset zien bij de tempels. Daarna waren we temple-tired zoals dat zo mooi heet. 's morgens vroeg op om de boot naar Battambang te halen, wat wederom weer niet zo soepeltjes verliep. Paspoorten 'kwijt', pick up te laat en overvol, 1,5 later vertrokken dan aangegeven, alles kan in Cambodja. Een lange reis, maar wel weer een ervaring rijker! De floating villages waren mooi om te zien, deze mensen leven letterlijk op het water. Onderweg zijn we zelfs gestopt bij een floating restaurant.

In het kleine Battambang hebben we met de bamboetrein gereden (bij een tegenligger moet een van de twee afbreken) de killingcave en de batcave gezien, beide indrukwekkend. Onze laatste bestemming in Cambodja is Phnom Pehn, waar we de s21 gevangenis en the killing fields bezocht hebben. Dit was erg heftig en we waren beide helemaal stil van de gruwelijke dingen die zich daar hebben afgespeeld tijdens het Khmer rouge regime. Tijd om weer te vertrekken uit wat ons betreft 'the real land of smiles'. Cambodja maakt in onze ogen minstens zoveel aanspraak op deze titel als Thailand. Nu inpakken en naar de Thaise eilanden om bij te bruinen!

• 10 Januari 2014 - 16:28

Jolanda:

Nice verhaal dames!! Haha lekker die toeristen daar!
    Niet teveel zon meepikken in thailand, das niet eerlijk op t voetbalveld straks;)
    Enjoy! Xx

• 11 Januari 2014 - 13:42

Vera:

normaal wegen de laatste loodjes het zwaarst, maar bij jullie blijkbaar niet: eilandhoppen en bruin worden, yesssss!!!! daar heb je de ongemakken :) van Cambodja wel voor over toch ? sterkte bij het rondhangen op het vliegveld in Singapore, ja, je moet er wat voor over hebben... liefs uit nat en koud Baarlo.
    (want doa brannt nog leecht.) Vera