Een goed begin is het halve werk - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Monique en Milou - WaarBenJij.nu Een goed begin is het halve werk - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Monique en Milou - WaarBenJij.nu

Een goed begin is het halve werk

Door: Milou en Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique en Milou

05 December 2013 | Vietnam, Ðà Lạt

Reis
Hoi allemaal,

Inmiddels zijn we een dag of drie onderweg in Vietnam, waar we toch al het een en ander gezien en gedaan hebben! Maar we zullen even bij het begin beginnen. Maandagavond lokale tijd kwamen we aan in Ho Chi Minh stad, waar we gelukkig opgehaald werden door de 'pick up service' van het hotel. Het verkeer hier is om het voorzichtig uit te drukken overweldigend. De regels 'rechts heeft voorrang' en 'voorrang moet je krijgen en niet nemen' gelden hier niet, zelfs niet voor voetgangers. Je kunt nagaan dat voor het eerst een weg oversteken een behoorlijke uitdaging was dus. Er rijden ongeveer 10 keer zo veel scooters, brommers en motors dan er in Amsterdam fietsen rijden, so you do the math.

Omdat een mens toch moet eten, hebben we maar meteen de lokale specialiteit, pho bo, uitgeprobeerd. Ofwel noodles soep met stukjes rundvlees. Dat dit inclusief drinken voor €2 p.p. kan was een leuke verrassing. Het guesthouse was erg klein (de douche hing boven het toilet), maar was wel schoon en de eigenaresse was erg aardig. In Ho Chi Minh hebben we het Reunification Palace (of Independance Palace zoals ze het hier noemen) en het War Remnants Museum over de "Vietnam"oorlog bezocht. Iets dat je kijk op deze oorlog toch wel verandert. Vooral het gebruik van chemische wapens en de verminkingen die deze 'agent orange' teweeg heeft gebracht zijn moeilijk te bevatten. 'S avonds hebben we Vietnamees gegeten in een Franse bistro (waar Mariah Carey ons liet weten dat ook dit jaar wij het enige zijn dat ze voor kerst wil) en hebben we Ho Chi Minh van boven bekeken.

Gisteren hebben we de Cu Chi tunnels bezocht. Hierin hield de Vietcong zich verscholen tijdens de oorlog. En hoewel wij allebei niet erg groot zijn, kostte het toch erg veel moeite om door deze tunnels te kruipen! Ook was er hier de mogelijkheid om met geweren/pistolen te schieten. Dit was echter niet heel verenigbaar met het gevoel dat we overhielden aan de beelden uit het War Remnants museum.

Aan het einde van de middag hebben we de slaapbus richting Dalat genomen. Voor degenen die dit opgezocht hebben op google maps en zich nu afvragen 'waarom een slaapbus?': de wegen hier zijn bijzonder slecht en de maximum snelheid is ongeveer 70 km per uur. Na 8 uur kwamen we aan in Dalat, gelukkig was ook hier weer een klein busje beschikbaar dat ons midden in de nacht naar ons hostel kon brengen.
Vandaag hebben we veel gelopen en Dalat verkend. Morgen gaan we abseilen van watervallen en overmorgen vertrekken we achter op de motor voor een 5 of 6 daagse trip door de Central Highlands richting Hoi An (komt goed mam!).

Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden zullen we zo snel mogelijk zorgen dat we wat foto's kunnen uploaden!

• 05 December 2013 - 18:44

Mart:

Hoi kanjers!

Liek allemaal erg spannend! 't War Remnants Museum had ik ouk gaer gezeen. En netuurlik had ik gaer met gewaere en pistole "geballerd"! Maar ik kin mich good veurstelle det geej dao neet zón zin in had!
    't Begin van ógge vekansie liek in idder geval good dus: gank zoeë door!

Vuuel groete, Marian en Mart

• 05 December 2013 - 19:24

Wiet:

Hallo Monique en Milou,

terwijl het hier op pakjesavond letterlijk "hoor de wind waait door de bomen is", is het fijn om te lezen dat de start van jullie reis toch vlot is verlopen. Aardig om te lezen dat 't war remnants museum zo veel indruk gemaakt heeft; als echte "flower power" man (de helft van mijn muziek voorkeur heeft met dit thema te maken) kan ik dit wel waarderen.
    Mam zal dadelijk ook nog wel reageren,; zij is "chinees halen", wij willen natuurlijk wel een beetje een aziatisch gevoel kweken!

groetjes,

Wiet

• 05 December 2013 - 19:45

Vera:

Abseilen, motor, wauw ruig !! Na de tunnels van de Vietnam-oorlog, is niets meer te dol. :)
    Geniet ervan dan genieten wij hier wel van jullie verslagen, groetjes en liefs
    Vera

• 05 December 2013 - 22:53

Wilma:

Ha meiden,

Fijn dat alles zover goed gaat en meezit! Abseilen van watervallen, geniet ervan. Wees voorzichtig met die motor als het verkeer daar zo'n puinhoop is !! We horen wel als jullie weer een volgende move gemaakt hebben, zorg goed voor elkaar,

liefs Wilma

• 06 December 2013 - 06:05

Marion Hoeijmakers:

Hoi dames
    Super dat jullie zo`n mooie start gemaakt hebben. de rest volgt vanzelf. nog veel motor plezier zullen we maar zeggen.

Geniet nog van alles wat jullie pad kruist

Peter en Marion

• 06 December 2013 - 15:59

Jitske:

Hey meiden,

Wow wat een gaaf verhaal!
    Zo te lezen hebben jullie al aardig je plekje gevonden daar en doen jullie veel gave dingen!
    Gelukkig blijven jullie helemaal jezelf want dat is wel terug te vinden in de schrijfstijl ;)
    Erg leuk om te lezen en we blijven heel graag op de hoogte van jullie grote avonturen.
    Geniet ervan en veel plezier met de motortocht!

Liefs Jitske

• 06 December 2013 - 17:35

Will En Hélène:

Hallo maedjes,

Harstikke fijn det geej un gooje reis heb gehad. Geej zièt tamelijk róstig begónne met óg verkansie, maar as weej laeze wat d'r vanaaf mórge op de plenning steit kump d'r toch al snel wat "spanning" beej kièke. Pas auk waal beej óg netuurlik. Hiél vuuël plezeer met de motortoch en laot ós via de verslage mei geneete van óg avonture.

Groetjes en vuuël leefs van Will & Hélène

• 06 December 2013 - 18:17

Pap En Lisette:

Was leuk gisteren ff skypen!!
    Veel plezier en geniet ervan!!

• 11 December 2013 - 22:18

Chriet En Mia:

Hoi Dames

Leuk om jullie reisverslag te lezen.
    GENIET ER VAN!!!!